Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Indkøbskurv 0

Den gode gamle domæneteori

Axept A/S domæneteorien Kommunikation Maturana

Af psykolog Birgitte Jepsen - maj 2021

Under et kundebesøg, hvor vi skulle skræddersy et uddannelsesforløb til medarbejderne, talte vi om forskellige metoder og værktøjer, som kunne give mening at lære medarbejderne.

Da jeg foreslog den gode gamle domæneteori, var min kunde ved at falde af stolen. ”Gamle Maturana, lever han stadig?” OG ja, det gør han, og han har nærmest fået en renæssance. Han efterspørges rigtig meget, og metoden har stor succes grundet sin enkelthed.

Så ja, selvfølgelig skal domænerne med i indholdet på uddannelsen. Teorien har en puls og en strøm af energi, der flyder i årerne. ”Jeg ser i den grad frem til, at vores unge mennesker lærer at bruge domænerne som en ramme til perspektivering og udvikling”, var reaktionen.


Hvad er den for en størrelse
Teorien opstiller 3 domæner, der kan forstås som grundtyper af kommunikative kontekster, altså meningssammenhænge som en given kommunikativ handling udspringer fra. 
 
Et domæne kan forstås som en ramme for en given situation. Anvendelsen af domænerne kan bidrage til at navigere imellem de forskellige kontekster, der eksisterer i organisationer. Den kan åbne op for forskellige perspektiver, give forskellige forståelser og meninger samt sætte nye handlinger i spil.
 
Den chilenske biolog Humberto Maturana, som har lagt grundstenene til teorien, beskriver, hvordan vi skaber mening med sprog og kontekst, og hvordan menings- og betydningsdannelse som f.eks. læring opstår og gives i form af domænerne. Han mener, at vi kommunikerer forskelligt alt afhængig af, hvilket domæne vi befinder os i.
 
Domænerne giver os mulighed for både teoretisk og praktisk bedre at forstå vores meget sammensatte og komplekse virkelighed.
 
Maturana bruger de tre domæner til dette, og de bruges altid på samme tid i enhver kontekst. 

Maturanas domæneteori lever i bedste velgående

Har du/I lyst til at lære mere om denne og mange andre spændende og brugbare teorier, modeller og værktøjer, så gør som mange andre organisationer: Kontakt os og lad os skræddersy et forløb til din/jeres organisation. Overskrifterne kan f.eks. være: kommunikation, samarbejde, trivsel, coaching, kultur, faglig udvikling etc.

Et udvalg af tilbud fra vores hjemmeside:

Uddannelser:

Kurser:

 Foredrag:

 


Ældre opslag Nyere opslag


Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort