Indlæg om lidt af hvert
Arbejdsrelateret stress har vidtrækkende konsekvenser, viser undersøgelser
Arbejdsrelateret stress får os til at arbejde færre timer i lang tid. Nye tal fra Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd (AE) viser, at den gennemsnitlige arbejdstid er mere end seks timer lavere om måneden det først år, efter en ansat har fået konstateret arbejdsrelateret stress AE har fulgt stressramte fra starten af 2018 og fire år frem. Effekten aftager langsomt de følgende år, men er stadig på over fem timer lavere om måneden i det fjerde år. Og det tyder ikke på, at effekten er forsvundet efter fem år. Endnu et bevis på, hvor vidtrækkende konsekvenser stress har. Tankevækkende!
Arbejdsrelateret stress påvirker velstanden
Arbejdsrelateret stress sænker det effektive arbejdsudbud med 55.600 fuldtidsbeskæftigede, hvilket giver et årligt velstandstab (BNP) på næsten 55 mia. kr. Det viser en analyse, som Arbejderbevægelsens Erhvervsråd og HK står bag. Velstandstabet kommer af to årsager. Dels arbejder stressede lønmodtagere færre timer, hvilket sænker arbejdsudbuddet med 33.000 fuldtidsbeskæftigede og i øvrigt koster statskassen 7,5 mia. kr. om året. Dels er stressede lønmodtagere oftere syge, og det sænker det effektive arbejdsudbud med 22.600 fuldtidsbeskæftigede årligt. Det er skræmmende store tal. Vi må alle - arbejdsgivere som arbejdstagere - bliver dygtigere til at tage ansvar for at forebygge og undgå stress både hos...
7 gode tips til at øge din arbejdsglæde - tip 7
Gary Cooper, som er professor i organisationspsykologi og sundhed på University of Manchester, har forsket i arbejdsglæde og peger på 7 faktorer, som kan gøre en positiv forskel. Tip nr. 7: GENTÆNK DIN ARBEJDSGANG OG GÅ TIDLIGERE HJEM Den sidste faktor som kan påvirke vores arbejdsglæde i den positive retning er, at vi bliver dygtigere til at prioritere det at holde fri, stoppe i tide og forlade arbejdet, så der også er tid til gøre det, vi gerne vil i vores fritid, påpeger Cary Cooper. Jo mere, vi tager kontrol over vores arbejdsliv og får den balance, vi har brug...
7 gode tips til at øge din arbejdsglæde - tip nr. 6
Gary Cooper, som er professor i organisationspsykologi og sundhed på University of Manchester, har forsket i arbejdsglæde og peger på 7 faktorer, som kan gøre en positiv forskel. Tip nr. 6: OPBYG SUNDE VANER Gode sunde rutiner omkring vores madvaner er den 6. og lige så vigtige faktor, der påvirker vores arbejdsglæde. Vores valg og indtag af føde, kaffe og anden væske har indflydelse på vores daglige trivsel og arbejdsglæde, og sunde vaner bidrager til, at vi mestrer bl.a. stressede situationer bedre. Læs med igen næste onsdag og få det sidste tip i denne runde til, hvad du selv kan...
7 gode tips til at øge din arbejdsglæde - tip nr. 5
Gary Cooper, som er professor i organisationspsykologi og sundhed på University of Manchester, har forsket i arbejdsglæde og peger på 7 faktorer, som kan gøre en positiv forskel. Tip nr. 5: FOKUSÉR PÅ DET POSITIVE Endnu et kendt element, som andre ligeledes har forsket i. Det at have fokus på det, der virker, det der fungerer, løsninger, muligheder, gevinster og ting, som vi kan gøre noget ved, viser sig igen og igen at være et vigtigt element. Og hermed ikke sagt, at vi skal undgå det negative, for det hverken kan eller skal vi. Men vi kan i stedet bruge energien på,...