Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Velkommen til Axept - uddannelse og udvikling
Indkøbskurv 0

A- eller B-menneske på jobbet?

Axept A/S


Få Camilla Krings bud på, hvordan det er muligt at sikre en god rytme på arbejdspladsen.
Det kan I gøre som TEAM:

🎈Kortlæg jeres døgnrytmer i teamet. Udfyld et skema, hvor I hver især beskriver, hvornår I arbejder, sover og motionerer bedst.

🎈 Del jeres resultater med hinanden. Hvor mange er hhv. A- og B-mennesker? Hvor mange ligger midt imellem?

🎈
Med en nye viden kan I koordinere, hvornår det giver bedst mening at arbejde sammen, og hvornår I skal arbejde hver for sig. Eksempelvis kan I planlægge at holde møder på tidspunkter, der understøtter flest af jer.

Det du gøre som LEDER: 

✅ Bliv mere bevidst om din egen døgnrytme-bias. Forskning viser, at ledere har en tendens til at favorisere A-mennesker, der møder tidligt på arbejdspladsen.

Forskningen peger også på, at medarbejdere, der arbejder fra kl. 7-15, bliver anset som mere samvittighedsfulde og får en højere performanceevaluering end medarbejdere, der arbejder fra kl. 11-19, selv om de arbejder det samme antal timer.

Ledere, der selv er B-mennesker, er mindre tilbøjelige til at dømme medarbejdere, der foretrækker en senere mødetid.

Derfor bør du som leder spørge dig selv: Hvilke grundlæggende antagelser har jeg om A-mennesker og B-mennesker?

Som leder bør du desuden se dig selv som en ”døgnrytmecoach”, der skaber muligheder for, at medarbejderne arbejder i takt med deres indre ur.






Ældre opslag Nyere opslag